Strategi Komunikasi Program KBKM 2021 dalam Upaya Pemajuan Kebudayaan oleh KEMDIKBUD-RISTEK
DOI:
https://doi.org/10.29303/resiprokal.v3i2.108Keywords:
Strategi Komunikasi, KBKM, Pemajuan KebudayaanAbstract
One of the causes of the lack of cultural existence today is not because the level of awareness of the younger generation for culture is low or irrelevant, but because of the low level of communication between generations. The purpose of this study was to find out the communication strategy of the KBKM program in an effort to promote culture by KEMDIBUD-RISTEK RI to the younger generation. This research uses descriptive qualitative method with sample determination using purposive sampling technique and case study approach. Data collection techniques using interview and observation study methods and documentation using data validity triangulation techniques. The results of this study indicate that KEMDIKBUD-RISTEK RI has made efforts to promote culture through villages by attracting the role of young people using communication strategies from Onong Uchjana Effendy in the form of planning, management and implementation of communication. The planning includes the timeline and the publication process, communication management includes redundancy (repetition), canalizing, informative, persuasive, educative and also coercive. Then carry out the analysis of issues and the role of communication, selecting targets, determining targets, developing strategies and selecting partners, determining messages, determining communication tools, managing communication and conducting partner directions, planning activities, communication budgets, as well as monitoring and evaluation.
Downloads
References
Effendy, Onong Uchjana. 2009. Ilmu Komunikasi: Teori dan Praktek. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Kusuma, Y. 2021. Pentingnya Strategi Komunikasi Dalam Berkomunikasi. Jurnal Sudut Pandang, 2(5), 1-5.
Nahak, H. M. 2019. Upaya melestarikan budaya indonesia di era globalisasi. Jurnal Sosiologi Nusantara, 5(1), 65-76.
Nayiroh, L. 2020. Strategi Komunikasi Pemerintah Daerah dalam Upaya Pelestarian Budaya Sunda pada Kepemimpinan Dedi Mulyadi di Kabupaten Purwakarta. Jurnal PIKMA: Publikasi Ilmu Komunikasi Media Dan Cinema, 3(1), 14-20.
Nugraha, A. S. 2020. Kearifan Lokal dalam Menghadapi Pandemi Covid-19: Sebuah Kajian Literatur. Sosietas, 10(1), 745-753.
Panuju, R. 2018. Pengantar Studi (Ilmu) Komunikasi: Komunikasi Sebagai Kegiatan Komunikasi Sebagai Ilmu. Kencana.
Purba, B., dkk. 2020. Ilmu Komunikasi: Sebuah Pengantar. Yayasan Kita Menulis.
Romadhan, M. I. 2020. Proses komunikasi dalam pelestarian budaya saronen kepada generasi muda. Jurnal Pikom (Penelitian Komunikasi dan Pembangunan), 20(1), 1-12.
Romli, R., dan Romli, N. A. 2020. Implementasi strategi komunikasi “Bandung Juara” sebagai bagian dari city branding Kota Bandung. PRofesi Humas, 4(2), 263-289.
Rustan, A. S., dan Hakki, N. 2017. Pengantar ilmu komunikasi. Deepublish.
Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabet.
Suryadi, Edi. 2018. Strategi Komunikasi Sebuah Analisis Teori dan Praktis di Era Global. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Wardiman, W., Hidayatullah, A., dan Komariah, S. 2020. Strategi Komunikasi Balai Taman Nasional Tambora dalam Pengembangan Kawasan Oi Marai Sebagai Kawasan Wisata. Jurnal Komunikasi dan Kebudayaan, 7(2), 229-237.
Widyanti, Carlie Nurul. 2018. Strategi Komunikasi Place Branding (Studi Deskriptif Kualitatif Tentang Strategi Komunikasi PT.Sinergi Colomadu dalam Place Branding De Tjolomadoe Eks Pabrik Gula Colomadu Karanganyar sebagai Destinasi Wisata untuk Menarik Minat Wisatawan). Skripsi. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.